Klimatizácia

     jej ekonomické používanie


 

Ako sa cítiť aj v lete v aute príjemne, a pritom neplatiť zbytočne naviac ?

Každému je jasné, že používanie klimatizácie zvyšuje spotrebu paliva. Používanie vadnej klimatizácie však môže takúto spotrebu ešte navýšiť. Ušetrenie peňazí však máte v moci práve vy sami. Stačí sa držať nižšie uvedených odporúčaní.

Klimatizácia by mala byť nastavená tak, aby chladila interiér na teplotu ktorá je maximálne o päť stupňov nižšia ako teplota vonku.

Tak udržíte spotrebu pohonných látok potrebných na fungovanie klimatizácie v rozumnej miere. Pred jazdou s na slnku vyhriatym autom pootvárajte dvere, okna a nechajte horúci vzduch vyjsť von. Až potom okná zavrite a spustite klímu (tu s menším predstihom pred týmto úkonom, nakoľko spočiatku fúka ešte teplý vzduch). Oplatí sa zapnúť aj vnútorný obeh vzduchu – interiér sa tak rýchlejšie vychladí.

Vypínajte klimatizáciu kedykoľvek,  keď ju nepotrebujete. Nepoužívajte klimatizáciu ako topné zariadenie – zbytočne tak spotrebúvate benzín, hoci je to komfortnejšie riešenie.

Skúste si zvyknúť pravidelne, každé dva roky nechať prekontrolovať klimatizáciu vo vašom voze. Za dva roky stratí klimatizácia takmer osem percent chladiaceho média. Tým klesá jej účinnosť a zvyšuje sa spotreba pohonných látok. 

Prečo je dôležitý servis klimatizácie?

Kontrola klimatizácie je často podceňovaná a pritom je rovnako dôležitá ako napríklad výmena oleja v motore. Systém klimatizácie aj u nového vozidla nie je úplne tesný, ročne príde k stratám na chladive až 15% a to aj u nových vozidiel. Za tri až štyri roky unikne až 60% chladiva!!  Pokiaľ je chladiva málo, je systém viac namáhaný a napríklad u kompresorov Sanden dôjde k nezvratnému poškodeniu kompresora.

Pri silnom znečistení kabínového filtra dochádza k podchladeniu výparníka a kompresor je systémom vypínaný a zapínaný až dôjde k poškodeniu spojky kompresora!

Nedôsledným servisom klimatizáce si spôsobujete poškodenie jednotlivých dielov autoklimatizácie.

Pravidelnou údržbou zvyšujete životnost klimatizace.

Nezabudnite si minimálne raz do roka nechať vydezinfikovať autoklimatizáciu.

Pri kúpe nového vozidla sa spýtajte predajcu na technické otázky ohľadom klimatizácie. Nečakajte však, že vám niekto prezradí koľko benzínu, či nafty si vaša „bežiaca“ klimatizácia vypýta. Moderné klimatizačné jednotky spotrebujú menej paliva ako tie staršie.

Hoci je šetrenie dobrá vec, netreba to ani s týmto preháňať. Uvedomte si, že ak sedíte vo vyhriatom interiéri vozidla, máte väčšie riziko nehody ako je tomu v prípade použitia klimatizácie. Výskumy preukázali, že nárast teploty z 25 stupňov na 35 znamená, o 20% oneskorené reakčné časy, pričom toto zodpovedá tomu, ako keby ste jazdili s 0,5 promile alkoholu v krvi...

Ako často treba čistiť klímu v aute?

Počas používania klimatizácie dochádza postupne k jej zanášaniu nečistotami. Tým, že sa vo výparníku destiluje tekutina, vytvára sa vhodné prostredie pre plesne, mikroskopické huby, baktérie a vírusy. Môžte si tak privodiť silnú alergickú reakciu, zápal dutín, či angínu.

Klímu je optimálne čistiť 2x za rok, minimálne však raz ročne. Mnoho ľudí však s klímou do servisu zájde, až keď pocítia pri pustení klímy zápach alebo nefunguje vôbec. Neprečistená klíma môže do interiéru auta vypúšťať až 7-násobne viac baktérií ako sa bežne vo vzduchu nachádza.

Najčastejšie poruchy klimatizácie v aute:

Ak klíma:

prestáva chladiť, ide pravdepodobne o nedostatok chladiva. Unikajúce chladivo je možné odhaliť pomocou UV lampy, pretože do chladiva sa pridáva kontrastná látka.
po zapnutí zapácha, je to spôsobené práve nadmerným usadzovaním vlhkosti vo výparníku, ktorý nemá pri častom používaní možnosť vyschnúť.
Zápach môže spôsobovať aj príliš zanesený peľový filter.
vôbec nefunguje a vydáva nezvyčajné zvuky, môže ísť o poškodený kompresor. V ňom koluje olej, ktorý sa postupne opotrebúva. Ak nie je klíma používaná pravidelne, olej sa usadzuje a po prvom spustení klímy môže dôjsť práve k poškodeniu kompresora. A to je potom finančne náročná oprava (stovky EUR).

Ako prebieha kontrola/servis autoklimatizácie?

Klíma sa napojí na špeciálny prístroj, ktorý prekontroluje tesnosť systému, vytiahne a prefiltruje chladivo a doplní ho do optimálnej hladiny. Prístroj prečistí a doplní aj olej v kompresore.

V ďalšej fáze sa celý klimatizačný systém dezinfikuje.

Veľmi dôležité je vymeniť aj peľový filter, ktorý by sa podľa odporúčania výrobcov mal meniť každých 15 tisíc kilometrov (alebo každý rok). Je však dobré meniť ho pri každom servise klímy, pretože práve vo filtri sa zachytáva najviac nečistôt.

TOPlist